• Kjøpsbetingelser

VINO CLUB kjøpsingelser til forbruker ved fjernsalg

Versjon 4; Gjeldende fra 26. april 2016

 

Kjøp | Priser | Tilbakebetaling | Personvern | Cookies | Betaling | VINO CLUB gavekort | Henting av varer | Levering | Kontroll av varer | Forsinket levering | Ikke hentet tilvirkningsvare | Retur og bytte | Angrerett | Reklamasjon | Konfliktløsning | Lover og referanser 

 

Følgende betingelser gjelder dersom ikke annet er bestemt i lov eller skriftlig avtale mellom partene.

Innledning

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående kjøpsbetingelser for forbrukerkjøp av varer hos VINO CLUB, www.vinoclub.no og via kundeservice. Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Hvis du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp kan du følge referanser og linker til lovverk nederst. Der det i disse kjøpsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post, SMS, brev, eller lignende. Dersom du vil at vi skal sende eventuelle purringer, påkrav etc. til deg med e-post, sms eller tilsvarende elektroniske kommunikasjonsmetoder, må du uttrykkelig akseptere dette ved å krysse av i en avkryssingsboks eller lignende. VINO CLUB inngår ikke avtaler med personer under 18 år. VINO CLUB reserverer seg retten til å nekte en bestilling. Eventuelle falske bestillinger eller andre bedrageriforsøk vil bli politianmeldt. Kjøpsbetingelsene og annen informasjon på www.vinoclub.no er kun tilgjengelig på norsk.

Partene

"Selger" er: VINO CLUB AS, Keiser Wilhelmsgate 2, Postboks 555, 6001 Ålesund, registrert i Brønnøysund-registeret med org.nr.: 916 896 492, telefon: 958 99999, e-post: post@vinoclub.no, og blir i det følgende benevnt "vi" eller "oss".

 

"Kjøper" er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt "du", "deg", "din" eller "ditt".

Kjøp

Avtalen er bindende for begge parter når varen er betalt eller din bestilling er mottatt av Vino Club. Varer som ikke er lagerført i varehuset settes i bestilling når avbestillingsgebyr (minst 30 % av ordresum) er betalt, og utleveres når ordren er fullbetalt. Tar forbehold om at bestilt vare kan være utsolgt hos leverandør, og at du blir informert med en gang vi oppdager det. Ved bestilling skal du motta en ordrebekreftelse, og ved kjøp på www.vinoclub.no eller gjennom kundesenteret sendes ordrebekreftelsen til den e-post som du oppga ved bestilling. Kontroller at ordrebekreftelsen stemmer med bestillingen med hensyn til antall, varenavn, mål, pris og andre betingelser. Vær oppmerksom på at du har ansvaret for at alle mål er riktige, og at målsatte varer ikke kan returneres. Er det ikke samsvar mellom bestilling og ordrebekreftelse må du kontakte Vino Club Kundeservice snarest mulig. Vino Club inngår ikke avtaler med personer under 18 år. Vino Club reserverer seg retten til å nekte en bestilling. Eventuelle falske bestillinger eller andre bedrageriforsøk vil bli politianmeldt.

Bestilling av "Klikk & hent" på vinoclub.no og kundesenter

For bestillinger på www.vinoclub.no med leveringsmåte "Klikk & hent" vil du motta en ordrebekreftelse som bekrefter at vi starter å prosessere din bestilling. Ordrebekreftelse med leveringsmåte "Klikk & hent" isolert er ikke å anse som bindende. Du vil kort tid etter at vi har mottatt din bestilling og senest innen 2 dager motta en sms og en e-post med bestillingsbekreftelsen på om vi kan levere din bestilling. Om vi ikke kan levere din bestilling vil vi kontakte deg på telefon for å avtale hva og når vi skal levere. Ved bestillinger foretatt på www.vinoclub.no med leveringsmåte "Klikk & hent" er ordrebekreftelse du mottar sammen med kvitteringen for betaling din endelige avtale med oss.

Priser

Alle priser oppgis inkludert merverdiavgift, og det er prisene på bestillingstidspunktet som gjelder. Vino Club tar forbehold om trykk- skrive- og systemfeil, og du blir kontaktet om din bestilling må rettes som følge av feil pris. Du har da rett til å endre eller annullere din bestilling. Ved bestilling av varer som ikke er i standard forpakning (for eksempel trelast) er levering av inntil 10 % mer eller mindre enn bestilt kvantum å anse som levert i henhold til bestilling og du betaler for levert mengde.

Tilbakebetaling

Tilbakebetaling ved retur skjer når returen er godkjent. Returen utbetales til oppgitt kontonummer. Tilbakebetalingen til din konto skjer normalt innen 14 dager etter returen er godkjent.

Personvern

Du oppgir personopplysninger som navn, adresse, epost og telefonnummer i forbindelse med registrering og bestilling. Når du oppgir personopplysninger samtykker du at vi lagrer og benytter informasjon for å gjøre det enklere og bedre å bruke Vino Club. Betalingsinformasjon lagres ikke. Som kunde hos oss kan du få epost, SMS og tilsvarende i forbindelse med bestillinger eller som svar på dine forespørsler. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjepart uten ditt samtykke eller lovkrav, med unntak av tjenesteleverandører som utfører oppdrag på vegne av oss. Du kan be oss informere om personopplysninger vi lagrer om deg og be oss endre personopplysninger i kunderegistret. Kontakt Kundeservice ved spørsmål om personvern. Ved å melde deg opp som kunde vil du fra tid til annen motta et nyhetsbrev. Om du ikke ønsker å motta dette kan du enkelt melde deg av tjenesten.

Cookies

Cookies (informasjonskapsler) er små filer som brukes til å lagre informasjon om hvordan du bruker nettsidene våre. Vino Club bruker cookies for å få statistikk om bruken av våre nettsider. Om du ikke aksepterer bruk av cookies på VinoClub.no vil brukervennligheten bli begrenset. Hos oss brukes cookies fra følgende tjenesteleverandører:

Google Analytics, hjelper oss å optimalisere brukeropplevelsen din på vinoclub.no
Criteo, hjelper oss å skreddersy markedsføringen vår etter dine interesser

Dersom du ønsker å skru av cookies gjør du dette i innstillingene for din nettleser. Se eksempeler for forskjellige nettlesere:

Internet Explorer
Firefox
Chrome
Safari

Betaling

Vi tilbyr deg følgende betalingsalternativer; bankkort og kredittkort Du kan bruke VISA debetbetaling, samt VISA og MasterCard kredittbetaling, per telefon og på vinoclub.no. Ved netthandel belastes ditt debet- eller kredittkort ved bestilling. Korttransaksjoner sendes kryptert gjennom Klarna, som er vår leverandør av kortbetalingsløsning. Dette gjør at du trygt kan betale uten å være redd for at din kortinformasjon skal komme på avveie. Kortnummer lagres ikke av Vino Club etter gjennomført transaksjon.

VINO CLUB Gavekort

Vi tilbyr VINO CLUB Gavekort som kan benyttes i vår butikk. Et gavekort blir alltid satt pris på, og du kan kjøpe gavekort på valgfritt beløp.

Henting av varer

Skal du selv frakte varene har du også ansvaret for eventuelle skader på produktet under transporten. Du må derfor undersøke varen og melde fra om synlige skader før du transporterer varene fra varehuset/utleveringssted.

Levering

Transportmåter

Alle bestillinger på vinoclub.no leveres av enten Bring eller Vino Club selv.

 

Levering med Bring

Bestillinger med totalvekt under 35 kg og innenfor Bring sine godkjente distribusjonsvolum distribueres av Bring og leveres til de aller fleste adressene i Norge. Bestillinger distribuert av Bring leveres enten som "Klimanøytral Servicepakke" til nærmeste postkontor /post i butikk eller "På Døren", avhengig av hvilken leveringsmåte kjøper selv velger. Prisen for levering med Bring vil være fra 88,- og oppover, avhengig av vekt, volum, hvor i landet varen skal leveres og hvilken leveringsmåte kjøper velger. 

 

Levering med Vino Club

Vino Club tilbyr hjemkjøring i store deler av Norge.  Bestillinger med totalvekt over 35 kg eller som overskrider godkjente distribusjonsvolum distribueres av Vino Club. Varene leveres inntil to meter fra lastebil om ikke annet er avtalt, og det må være kjørbar vei for lastebil helt frem til avtalt leveringssted slik at varene kan leveres uten forsinkelser. 

 

Bestillinger distribuert av Vino Club leveres på hverdager mellom kl 07:00-17:00 avhengig av kjøreruter, og du blir varslet om levering på leveringsdagen. Leveringstid på vinoclub.no og ordrebekreftelsen er en antatt/forventet leveringsdato. Leveringstid kan variere på bakgrunn av sesong og om varen må bestilles fra produsent. 


Når varene er klare for levering kontakter vi deg på det telefonnummeret du oppgav ved bestilling. Vi avtaler dag og tidspunkt for levering, samt eventuelt andre leveringstjenester (f.eks kranløft). Du må informere oss dersom noe skulle tilsi at lastebil ikke kan kjøre frem til avtalt leveringssted. Er slik informasjon ikke gitt, og transporten må returnere, blir du belastet for transportkostnadene.

 

BELØP ENHET BESKRIVELSE
Frakt beløpet blir automatisk beregnet i nettbutikken.

Forhold på leveringsstedet kan påvirke hvor varene settes, og sjåførens vurdering kan ikke overprøves. Dette gjelder særlig ved heising i høyden hvor hindringer som trær, bygninger og ledninger, samt værforhold kan hindre avtalt løft. Ved større bestillinger kan det skje at ordren må deles opp i flere leveranser. Dette skjer spesielt når ordren inneholder bestillingsvarer fra forskjellige produsenter.

Kontroll av varene ved levering

Du anbefales å være tilstede ved levering for å kontrollere at leverte varer stemmer overens med salgsordren før sjåførens fraktseddel underskrives. Oppdager du manko eller skade skal dette noteres på fraktseddelen som sjåføren beholder. Du kontakter deretter varehuset eller Kundeservice så snart som mulig for videre behandling. Velger du ikke å være tilstede ved levering er varene å regne som levert i tråd med fraktseddel. Skulle du få utlevert feil varer ber vi deg kontakte Kundeservice så snart som mulig. Montering av feilplukkede varer regnes som å godkjenne leveransen. Dette gjelder ikke dersom det først ved montering er mulig å se at det er feil vare som er levert.

Forsinket levering

Dersom varene ikke kan leveres til antatt/forventet tid vil du bli kontaktet, og få tilbud om en tilsvarende vare eller ny antatt/forventet leveringsdato. Dersom forsinkelsen ikke skyldes forhold hos Vino Club vil leveringstiden utsettes med en tid som etter omstendighetene er rimelige. Eventuelle avtaler med håndverkere må inneholde forbehold om antatt/forventet leveringstid, og VINO CLUB kan ikke holdes ansvarlige for forsinkelser i inngåtte avtaler med håndverkere.

Ikke hentet bestilt tilvirkningsvare eller annen skaffevare (gjelder ved kjøp i varehus)

Du blir varslet når varen er ankommet varehuset. Har du ikke hentet varen innen 7 dager etter varslet hentedato og VINO CLUB ikke oppnår kontakt med deg, må VINO CLUB frigjøre lagerplass gjennom å foreta et dekningssalg. Det innebærer at varen frigjøres for salg til andre kunder. Varer som ikke blir solgt blir kastet etter 30 dager, og det skjer normalt med varer bestilt på mål. Du får i tillegg et gebyr på kr 700,- som dekker VINO CLUB sine faktiske kostnader med dekningssalg. Det foretas en avregning på innbetalt beløp, tap ved dekningssalg og gebyr, og nettobeløpet blir kreditert din konto eller faktura blir tilsendt. Ikke hentet bestilt "Klikk & hent"-ordre (gjelder ved bestilling via vinoclub.no og kundesenter) Du blir varslet når varen er ferdig pakket i henhold til din bestilling. Har du ikke hentet varen innen 7 dager etter varslet hentedato og VINO CLUB ikke oppnår kontakt med deg, må VINO CLUB frigjøre lagerplass og bestillingen kanselleres og varene legges tilbake på lager.

Retur og bytte

Inntil 30 dager etter kjøpsdato kan du returnere varer og få pengene tilbake mot gyldig kvittering. Kun ubrutte forpakninger og ubrukte varer tas i retur. Kjøp på nett og telefon er i tillegg ivaretatt gjennom en egen angrerettlov. Du kan returnere varer i alle VINO CLUB varehus. Ved retur og bytte står du selv for returfrakten og er ansvarlig for skader som kan oppstå under transporten.

Angrerett (gjelder ved kjøp via vinoclub.no og Vino Club kundeservice)

Kjøp på nett og telefon er ivaretatt gjennom angrerettlovens bestemmelser som gir deg retten til å returnere uten å oppgi noen grunn selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Ved bruk av angreretten må Vino Club varsles innen 14 dager fra varene og opplysninger om angreretten er mottatt, og hele ordren returneres innen 30 dager etter levering. Varer som returneres må være komplett og i samme stand som da du mottok dem. VINO CLUB forbeholder seg retten til å kreve kompensasjon for verdiforringelse, i form av reduksjon av tilbakebetalt beløp for returnerte varer. Dersom du ønsker at VINO CLUB skal håndtere frakten av din retur må du regne med en kostnad på inntil 1.500 kroner som du vil bli fakturert. Varer bestilt på mål, varer med brutte forpakninger eller varer som ikke returneres i samme skikk som ved utlevering aksepteres ikke i retur.

 

Ved bestilling av varer på mål på nett og telefon godtar du at levering påbegynnes før 14 dagers angrerett går ut. Dette for at vi skal kunne levere varer bestilt på mål (i angrerettloven omtalt som tilvirkningskjøp) før 14 dagers fristen er utløpt. Velger du likevel å benytte deg av angreretten på varer bestilt på mål må du betale alle påløpte kostnader. Angreretten gjelder heller ikke for "Klikk & hent" da dette er å anse som et butikksalg og ikke et rent internettsalg.

Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget den, kontakte vår kundeservice på telefon 95899999 slik at du etter omstendighetene kan få retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller heve kjøpet. Du vil bli bedt om å oppgi ditt ordre- eller transaksjonsnummer, hvilken vare det gjelder og hva som er feil med varen. Du kan også bli bedt om å levere bilder av skaden. Det er ditt ansvar å returnere den defekte varen. Kontakt varehuset eller kundeservice dersom du ikke kan ta med varen til varehuset. Ved gyldig reklamasjon får du dekket returkostnaden. Vi forbeholder oss retten til å reparere varen hvis det er umulig å skaffe en ny, for eksempel hvis varen ikke lenger blir produsert, eller at det medfører en urimelig kostnad. Du kan reklamere inntil to år etter at du mottok varen, og inntil fem år dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre. En reklamasjon skal gjøres så snart som mulig etter at feil oppdages. Ved reklamasjon etter 6 måneder etter varen er mottatt må du kunne sannsynliggjøre at feilen var tilstede når du fikk varen. Reklamasjonsretten gjelder ikke feil forårsaket av normal slitasje, skader ved lagring samt andre feil som kan skyldes kunden. 
Alle reklamasjoner skal vurderes, og i noen tilfeller må reklamasjonen vurderes av leverandøren. Dersom ikke reklamasjonen kan håndteres på stedet vil du få en skriftlig bekreftelse på mottak av reklamasjon. Vi behandler reklamasjonen så snart som mulig og normalt innen 14 dager.

Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.

Lover og referanser

Forbrukerkjøp reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven og finanseloven og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. For varekjøp på nett og telefon gjelder i tillegg angrerettloven og e-handelsloven. Se www.lovdata.no for mer informasjon.

 

I våre kjøpsbetingelser refererer vi til følgende lover og vedtak:

Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.
Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling.
Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.
Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11.
Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m.
Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2.
Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).
Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. § 8.
Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.
Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2.
Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger.
Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.

Opphavsrett Innholdet på denne nettsiden er beskyttet av opphavsretten og tilhører Vino Club. For å bruke materiale fra vår hjemmeside kreves skriftlig tillatelse. Eventuelle brudd på opphavsretten vil forfølges.

 

For næringsdrivende gjelder egne kjøpsbeingelser.

 

VINO CLUB AS

Org.nr. NO 916 896 492 MVA

Filter

Vis resultater